ניהול תקציב

3 העקרונות החשובים לניהול תקציב בעסק מצליח

ניהול תקציב ועמידה ביעדים עסקיים הם אחד מהעקרונות שמבדילים בין עסק לעיסוק. רצוי שבכל עסק תהיה התייחסות ברורה לנושאים הבאים:

• חזון וערכים 
• יעדים ומטרות
• אסטרטגיה ושיטה
• מעקב שוטף
 • תשתית

ארז שמש עם מחשב נייד בפגישת לקוחות עם יועץ משכנתאות מומלץ

ניהול ההוצאות והכנסות בעסק הוא חלק משמעותי בניהול השוטף של העסק. ניהול נכון של הוצאות והכנסות דורש ניהול תקציב, הגדרה וניהול של יעדים ומטרות. אבל זה לא מספיק לתכנן, חייבים גם מעקב שוטף אחר הביצוע בפועל כחלק ההמעקב השוטף בעסק. וכך יש נגיעה לכל העקרונות הבסיסיים של עסק בניגוד לעיסוק או תחביב.

העקרונות החשובים לניהול תקציב שתצליחו לעמוד בו:

• ניהול תקציב שיפור היכולת של תכנון ובקרה של יעדים ומטרות
• ניהול תזרים מזומנים
• ניהול זמן

ניהול תקציב תכנון של יעדים ומטרות

חלק מתשתית העסק זה הכנת תכנית עבודה שנתית וחודשית. מדובר בתכנית עבודה שיווקית אשר ממנה נגזרת התכנית עסקית והתקציב אם העסק עונתי זה צריך לבוא לידי ביטוי בתכנית העבודה. חגים וחופשות כמובן משפיעות על התכנון ועל התקציב. בניית תוכנית עבודה מפורטת עם בניית כלים לבקרה היא אחד הנושאים הראשונים שאני מטפל בהם בתחילת תהליך ליווי פיננסי, לאחר בדיקת תזרים המזומנים.

בכל רגע נתון בעל העסק צריך לראות האם עמד ביעדים והמטרות שהציב לעסק. גם לאותו חודש וגם באופן מצטבר מתחילת השנה. עסקים רבים חוטאים בכך שהם מכינים תכנית עבודה בתחילת השנה אבל לא דואגים לעדכן אותה. אין קיצורי דרך. בלי מעקב שוטף קשה לנהל את העסק.

עסקים אחרים מתחילים לבצע בהתלהבות, בדיקה של ביצוע בפועל מול תוכנית עבודה או תקציב. אבל ברגע שנוצר פער בין התכנון לבין הביצוע. מפסיקים לבצע בקרה שוטפת והפקת מסקנות כאשר פתאום העסק לא מגיע ליעדים שהצבנו לו. אז יש ירידת אנרגיה. פתאום כבר לא רואים טעם להמשיך לעדכן את התקציב.

המאמרים שלי יכולים לחסוך לך עשרות אלפי שקלים, כדאי לך להשאר מעודכן:

זו אחת הטעויות העיקריות, לא צריך לעצום עיניים

כל עסק צריך יכולת לבצע בקרה העסקית בזמן אמת. עסקים רבים בודקים את התוצאות הפיננסיות של העסק רק פעם בשנה. רק בפגישה השנתית עם רואה החשבון להכנת הדיווח לרשויות המס. רק אז עוברים על המספרים. אבל זה מאוחר מידי, זו בדיקה בדיעבד.

זה ההבדל בין רואה חשבון ליועץ פיננסי כאשר נפגשים עם רואה החשבון על הדוח השנתי, אותה שנה כבר הסתימה לה. כל ניתוח נתוני לא רלבנטים, זה כבר היה ועבר. אני מציע לבצע בקרה שוטפת כל חודש או כל רבעון. וכך בזמן אמת ניתן לראות את הנתונים. ניתן לבחון את ההוצאות וההכנסות. ניתן לראות אם עומדים בתכנית העסקית ותכנית העבודה. וכך אפשר לתקן מייד. 

לפעמים, צריך לעדכן את התקציב. אבל לפחות מתמודדים עם המצב. אני אוהב את הפגישות האלה עם לקוחות. ניתן לצאת מפגישות כאלה עם רשימת משימות שאפשר ליישם מייד. והן משפיעות באופן מיידי על העסק הכי אני אוהב עדכון היעדים כלפי מעלה, כן זה קורה בלא מעט עסקים אותם אני מלווה.

עדות שחר פליישמן על ארז שמש יועץ משכנתאות

ניהול תזרים מזומנים

ניהול תזרים המזומנים הוא אחד הנושאים החשובים ביותר בניהול פיננסי של עסק. תזרים המזומנים אמור לשקף את המצב בחשבון הבנק בכל רגע נתון גם בחודשים העתידיים. ברגע שיש תכנית עבודה או תקציב מסודר ניתן לנהל גם תזרים מזומנים. יש תוכנות שלנהול תזרים מזומנים. אבל לא כל עסק צריך תוכנה לניהול תזרים מזומנים. 

קרה לך פעם שהגעת ליום תשלום המע"מ ולא היה לך כסף בחשבון? קרה לך פעם שגילית שאין כסף בחשבון הבנק למרות שהיו מכירות יפות בעסק ניהול תזרים מזומנים נכון אמור לפתור את הבעיות האלה. או לפחות לתת לך אפשרות לצפות אותם ולהיערך בהתאם.

ניהול זמן

זמן הוא משאב מוגבל שלנו. כאשר מנהלים עסק צריך לתת משאבים גם ותשומת לב, גם למחלקות אחרות בעסק. כמו מכירות, שיווק, תפעול, לוגיסטיקה. וכן, גם לתת זמן לניהול הכספים לעשות וגם במסגרת ניהול זמן נכון צריך לתכנן זמן שנועד להקמת התשתית הפיננסית של העסק.

יש המון חומר באינטרנט על ניהול זמן. יש לא מעט אפליקציות שעוזרות לאפקטיביות ולניהול זמן. אני משתמש ב todoist. אני מאמין ברשימת משימות מסודרת וברורה. זה ממשל לא נכון להגיע בבוקר למשרד ולטפל רק במה שדחוף. צריך לעבוד בהתאם לתוכנית העבודה.

יש הרבה פתרונות טכנולוגיים אשר עוזרים הן לניהול זמן והן לניהול המשימות. בעזרת ניהול זמן נכון ניתן לערוב אחר ההוצאות וההכנסות בעסק בצורה יותר נכונה.

כאמור לב ליבו של העסק שה בקרה אחר הוצאות והכנסות. ניהול תקציב ובקרה , ניהול תזרים מזומנים וניהול זמן יעזרו לך להצליח במשימה.

ארז שמש יועץ משכנתאות עצמאי

אודות כותב המאמר:

בעל תואר ראשון בכלכלה ו-MBA, הכשרות רבות והסמכות בתחומי הייעוץ הפיננסי למשפחות ולעסקים. למעלה מ-20 שנות ניסיון בתחומי הכספים והפיננסים בחברות מובילות בארץ בעיקר בתחום ההי-טק והטכנולוגיה.

נהנית? כדאי להעביר את זה הלאה.
לשיתוף בפייסבוק
לשיתוף בוואטסאפ
לשיתוף במייל

ליווי מלא לקבלת משכנתא

לפרטים נוספים >>
לחצו לפרטים נוספים

ליווי פיננסי לעסק שלך

לפרטים נוספים >>
לחצו לפרטים נוספים

המדריך ללקיחת משכנתא

להורדת המדריך מתנה >>
להורדת המדריך

בדיקת סטטוס פיננסי למשפחות

להורדת המדריך מתנה >>
להורדת המדריך

עכשיו זה קצת יותר מובן?

עולם המשכנתאות והפיננסיים עשוי מעט להפחיד, אבל בשבילי זו שפה מדוברת.
בשביל זה אני כאן – לעשות לך קצת סדר. אשמח לשתף אותך במאמרים נוספים: